Το νορβηγικό κοινοβούλιο ψηφίζει νόμο για την αντιμετώπιση της σωματικής πίεσης από επεξεργασμένες εικόνες

Το νορβηγικό κοινοβούλιο ψηφίζει νόμο για την αντιμετώπιση της σωματικής πίεσης από επεξεργασμένες εικόνες

Το κοινοβούλιο της Νορβηγίας ψηφίζει νόμο που απαιτεί από τους influencers και τους διαφημιστές να τοποθετούν ειδικό σήμα στις ρετουσαρισμένες φωτογραφίες, με στόχο τη μείωση της σωματικής πίεσης και τη βελτίωση της ψυχικής υγείας των νέων
norway law

To 2022 το κοινοβούλιο της Νορβηγίας ψήφισε έναν νόμο, με ψήφους 72-15, που απαιτεί από τους δημιουργούς περιεχομένου να αποκαλύπτουν πότε οι φωτογραφίες έχουν υποστεί ρετούς ή φιλτράρισμα. Ο νόμος αυτός ισχύει τόσο για τους influencers όσο και για τους διαφημιστές, με στόχο να αντιμετωπιστεί το διάχυτο ζήτημα της σωματικής πίεσης στην κοινωνία. Μετά τη συντριπτική υποστήριξη στο κοινοβούλιο, ο νόμος τέθηκε σε ισχύ κατόπιν οδηγίας του βασιλιά Harald V της Νορβηγίας.

Περίπου 70.000 παιδιά και νέοι στη Νορβηγία χρειάζονται θεραπεία για θέματα ψυχικής υγείας που έχουν σχέση με την εικόνα τους

Οι ομάδες υπεράσπισης της νεολαίας και το Υπουργείο Παιδιών και Οικογενειακών Υποθέσεων έχουν από καιρό υποστηρίξει αυστηρότερους κανονισμούς για την επεξεργασία εικόνας, με γνώμονα τις ανησυχίες σχετικά με την εικόνα του σώματος, την ψυχική υγεία και την αυτοεκτίμηση, ιδίως μεταξύ των νέων της χώρας.

Είναι ανησυχητικό ότι πάνω από τα μισά κορίτσια της 10ης τάξης στα σχολεία του Όσλο φέρονται να παλεύουν με προβλήματα ψυχικής υγείας, ενώ η ανορεξία είναι η τρίτη κύρια αιτία θανάτου μεταξύ των νεαρών κοριτσιών.

Το νομοσχέδιο υπογραμμίζει ότι η «πίεση του σώματος» είναι ένας κρίσιμος παράγοντας στους ψυχικούς αγώνες πολλών νέων, οι οποίοι αντιμετωπίζουν αμείλικτη πίεση να ανταποκριθούν σε μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς που προωθούνται μέσω της διαφήμισης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η διαφημιστική βιομηχανία αναφέρεται συγκεκριμένα ως σημαντικός παράγοντας που συμβάλλει σε αυτή την αυξανόμενη σωματική πίεση, ή «kroppspress», όρος που χρησιμοποιείται όλο και περισσότερο στον δημόσιο διάλογο της Νορβηγίας.

Τα πρότυπα αυτά είναι συχνά ψηφιακά αλλοιωμένα, παρουσιάζοντας ένα ανέφικτο ιδεώδες ομορφιάς

Ο νέος νόμος τροποποιεί τον νόμο περί μάρκετινγκ της Νορβηγίας του 2009, απαιτώντας ότι κάθε διαφήμιση ή χορηγούμενη ανάρτηση που παρουσιάζει αλλοιωμένα σχήματα, μεγέθη ή δέρμα μέσω επεξεργασίας φωτογραφιών -συμπεριλαμβανομένων των φίλτρων- πρέπει να φέρει ετικέτα σχεδιασμένη από το νορβηγικό Υπουργείο Παιδιών και Οικογενειακών Υποθέσεων. Η μη συμμόρφωση θα οδηγεί σε κλιμακούμενα πρόστιμα και, σε ακραίες περιπτώσεις, σε φυλάκιση.

Αν και ο νόμος στοχεύει πρωτίστως τους διαφημιστές, περιλαμβάνει επίσης τους influencers των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τις διασημότητες και κάθε άτομο που λαμβάνει αποζημίωση ή οφέλη για αναρτήσεις σε πλατφόρμες όπως το Facebook, το Instagram, το Snapchat, το TikTok και το Twitter.

Ομάδες υπεράσπισης και πολιτικοί αισιοδοξούν ότι αυτή η απαίτηση επισήμανσης θα αποτελέσει μέρος μιας ευρύτερης στρατηγικής για την καταπολέμηση της σωματικής πίεσης που επηρεάζει τη νορβηγική νεολαία. Το νορβηγικό Υπουργείο Παιδιών και Οικογενειακών Υποθέσεων αναγνωρίζει πρακτικές προκλήσεις, όπως ο εντοπισμός επεξεργασμένων φωτογραφιών και οι ανησυχίες ότι ορισμένοι influencers μπορεί να στραφούν στην αισθητική χειρουργική για να αποφύγουν τη χειραγώγηση των φωτογραφιών.