Ερωτική τέχνη στην Πομπηία: Νέες ανακαλύψεις στο «Σπίτι της Φαίδρας»

Πρόσφατα ανακαλύφθηκαν μοναδικές τοιχογραφίες ερωτικού περιεχομένου σε ένα μικρό, καλοδιατηρημένο σπίτι στην Πομπηία, που μας προσφέρει νέα στοιχεία για την τέχνη και τον πολιτισμό της εποχής. Αυτές οι τοιχογραφίες αποκαλύπτουν την άνεση με την οποία οι αρχαίοι Ρωμαίοι παρουσίαζαν τον αισθησιασμό στην καθημερινότητά τους, καθώς ερωτικές εικόνες και σύμβολα κοσμούσαν οικιακούς αλλά και δημόσιους χώρους στην αρχαία πόλη.
Το «Σπίτι της Φαίδρας» και οι αισθησιακές τοιχογραφίες του
Το μικρό αυτό οίκημα, που ονομάστηκε «Σπίτι της Φαίδρας», εντυπωσίασε τους αρχαιολόγους με την υψηλή ποιότητα των ερωτικών παραστάσεων που διασώζονται στους τοίχους του. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει μια τολμηρή σκηνή με πρωταγωνιστές έναν σάτυρο και μια νύμφη σε ερωτική επαφή, καθώς και μια νωπογραφία της μυθικής Φαίδρας και του θετού της γιου, Ιππόλυτου. Η συγκεκριμένη εικόνα χάρισε το όνομά της στο σπίτι, καθώς αναπαριστά μια από τις πιο δραματικές αφηγήσεις της ελληνικής μυθολογίας, στην οποία η Φαίδρα κατηγορεί τον Ιππόλυτο για απόπειρα βιασμού, μετά την απόρριψή της από εκείνον.
Σε άλλη παράσταση, εμφανίζονται πιθανότατα η Αφροδίτη και ο Άδωνις, ενισχύοντας την ιδέα ότι οι θεότητες της αγάπης και της γονιμότητας είχαν σημαντική θέση στη διακόσμηση της Πομπηίας.
Ασυνήθιστη αρχιτεκτονική και πολιτισμικές συνήθειες
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η αρχιτεκτονική του σπιτιού, καθώς δεν έχει την παραδοσιακή αυλή που συναντάμε στα περισσότερα ρωμαϊκά κτίσματα της εποχής. Στην Πομπηία, πολλά σπίτια χτίζονταν γύρω από αίθρια, χώρους που συγκέντρωναν το βρόχινο νερό. Το «Σπίτι της Φαίδρας» αποτελεί εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα, κάνοντας τους επιστήμονες να υποθέτουν ότι μπορεί να ανήκε σε κάποιον που ζούσε με διαφορετικό τρόπο.

Η ερωτική τέχνη δεν ήταν κάτι σπάνιο στην Πομπηία πριν την καταστροφή της από τον Βεζούβιο το 79 μ.Χ. Σημαντικά ευρήματα, όπως το «Σπίτι των Vettii», φιλοξενούν αντίστοιχες σκηνές, αποκαλύπτοντας τη σημασία που έδιναν οι Πομπηιανοί στη σεξουαλικότητα και τη γονιμότητα. Εκεί βρίσκεται και η τοιχογραφία του θεού Πρίαπου, όπου τον βλέπουμε με μια ζυγαριά να ισορροπεί ένα μεγάλο φαλλό από τη μία και μια σακούλα με χρήματα από την άλλη, δείχνοντας τον συμβολισμό του πλούτου και της γονιμότητας.
Οι τοιχογραφίες της Πομπηίας καταδεικνύουν την ανεκτικότητα και τον πλούτο των πρώην σκλάβων της πόλης, οι οποίοι συχνά γίνονταν ευκατάστατοι και επιδεικνύονταν στα σπίτια τους μέσα από πολυτελείς παραστάσεις και αισθησιακά θέματα. Η τέχνη της Πομπηίας περιλαμβάνει ακόμα και σκηνές που απεικονίζουν σχέσεις ατόμων του ίδιου φύλου, επιβεβαιώνοντας τη σημασία της ερωτικής τέχνης ως κομμάτι της κοινωνικής ζωής.