Κατασκευή πλοίου μειωμένων εκπομπών άνθρακα από το δήμο Σκύρου

Κατασκευή πλοίου μειωμένων εκπομπών άνθρακα από το δήμο Σκύρου

Η Σκύρος επενδύει στην ακτοπλοΐα με πρόταση για κατασκευή ενός υβριδικού πλοίου. Διαβάστε περισσότερα για τις προοπτικές και τις εξελίξεις
skyros

Το νησί της Σκύρου θέλει να αναλάβει πρωτοποριακές δράσεις για την προώθηση της πράσινης ακτοπλοΐας, στοχεύοντας στην κατασκευή ενός νέου οικολογικού πλοίου που θα λειτουργεί με μειωμένες εκπομπές άνθρακα. Η σχετική πρωτοβουλία, η οποία συντονίζεται από το Πολυτεχνείο, είναι ενταγμένη στα πλαίσια της ευρωπαϊκής δέσμης «Fit for 55», στοχεύοντας στην εκπλήρωση των στόχων της ΕΕ για μείωση των εκπομπών αερίων έως το 2030.

Τι είναι το Fit for 55;

Είναι ένα πακέτο νομοθετικών προτάσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχεδιασμένο για να επιτύχει τη μείωση των εκπομπών των αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% μέχρι το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990. Αυτός ο στόχος είναι μέρος της ευρύτερης στρατηγικής της ΕΕ για κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, στοχεύοντας στην αποκλιμάκωση της κλιματικής αλλαγής μέσω της ενεργειακής μετάβασης, της βελτιωμένης ενεργειακής απόδοσης και της εκτενούς υιοθέτησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Ο Υπουργός Ναυτιλίας, Χρήστος Στυλιανίδης, πρόσφατα τόνισε την αξιοποίηση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ που εξασφαλίστηκαν για την υποστήριξη της ακτοπλοΐας, ιδιαίτερα των άγονων γραμμών, με προϋπολογισμό περίπου 80 εκατομμυρίων ευρώ. Η συνεργασία μεταξύ του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα αναδεικνύεται ως κρίσιμος παράγοντας για την επιτυχία του έργου.

Κατασκευή υβριδικού πλοίου

Ο δήμαρχος της Σκύρου, Κυριάκος Αντωνόπουλος, ανακοίνωσε ότι η τρέχουσα μελέτη του δήμου, η οποία εκπονήθηκε από την προηγούμενη διοίκηση, περιλαμβάνει διάφορες πιθανές τεχνολογικές επιλογές για την κατασκευή του πλοίου. Μεταξύ αυτών, οι επιλογές περιλαμβάνουν ένα αμιγώς ηλεκτρικό πλοίο ή ένα υβριδικό πλοίο που θα συνδυάζει την ηλεκτροκίνηση με μηχανές χρησιμοποιούντας εναλλακτικά καύσιμα όπως υδρογόνο, αμμωνία ή μεθανόλη. Ο ίδιος επισήμανε ως πιο επικρατούσα επιλογή, αυτή του υβριδικού μοντέλους, καθώς υπάρχει μεγάλο πρόβλημα διαθεσιμότητα ηλεκτρικής ενέργειας για φόρτιση, ειδικά στα μικρότερα νησιά.

Το πλοίο “Αχιλλέας”, που ήδη λειτουργεί στη γραμμή Σκύρου-Κύμης, αποτελεί παράδειγμα της δέσμευσης της κοινότητας στη βιώσιμη ναυτιλία. Ο “Αχιλλέας” ανήκει στη “Σκύρος Ναυτική Εταιρεία“, η οποία είναι μία από τις λίγες εταιρείες λαϊκής βάσης που δραστηριοποιούνται ακόμα στα ελληνικά νερά.

Σταθμός ηλεκτροφόρτισης στο λιμάνι της Σκύρου

Ο δήμαρχος επιβεβαίωσε την εγκατάσταση του πρώτου σταθμού ηλεκτροφόρτισης οχημάτων στο λιμάνι της Σκύρου, η οποία πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν την έναρξη του καλοκαιριού του 2024. Η υποδομή αυτή θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών των τοπικών μεταφορών και θα υποστηρίξει την περαιτέρω υιοθέτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων στο νησί.

Η πρωτοβουλία για την κατασκευή ενός οικολογικού πλοίου και η εγκατάσταση ενός σταθμού ηλεκτροφόρτισης αποτελούν κρίσιμα βήματα προς την εξασφάλιση μιας πιο βιώσιμης μελλοντικής ακτοπλοΐας για τη Σκύρο, δείχνοντας την κατεύθυνση και σε άλλα νησιά της Ελλάδας προς την υλοποίηση παρόμοιων προσπαθειών